2014-01-11

Moje pierwsze emaile do Polski, z 1991 i 1992 roku

Ver. 1.2.0

Internetowe wydanie Gazety Wyborczej, dział Gazeta Technologie, zapytał czytelników o ich pierwsze maile.

W domowym archiwum znalazłem moją wiadomość z 1991 roku, napisaną w Wordperfekcie, by polskie znaki móc zakodować, jako że UUENCODE jeszcze wtedy za dobrze nie znałem.

NB: ponieważ używany przeze mnie obecnie MS Word nie potrafi właściwie odczytać takich Wordperfektowych diakrytyk po prawie ćwierćwieczu (pokazując _ zamiast nich), uzupełniłem je tu ręcznie. Zastosowałem też skróty redakcyjne, by prywatność zachować.


Grudzień 1991

Chello, chello, chello!

 Fajnie, że do mnie napisałeś. Szkoda trochę, że nie używasz Wordperfecta, nie jest taki zły.
[...]
Ale prawda- bardziej wygodne w takim wypadku jest pisanie w pół-tradycyjny sposób, znaczy się na drukarce (czy to nie brzmi dziwnie?- brzmi).
[...]

 Wczoraj pierwszy raz wychynąłem poza [...] - pojechałem sobie do Londynu. Powiedziałem sobie a co mi tam i polazłem na koncert jakiś taki dziwny, potem w nocy po mieście spacerowałem (pełno ludzi w nocy po ulicach łazi- nikt na nikogo nie czycha jak w Polsce. Tylko następnego dnia się dowiedziałem, że bombę podłożyli w sklepie w tym samym czasie, kiedy sobie koło niego spacerowałem. Ale to nie byłem ja, naprawdę!). Kłóciłem się z jakimiś świrami w Speaker's Corner i w ogóle.
[...]
 Takie dziwne toto- ot długiego czasu już piszę na maszynkach różnych- a tak wolno to stukam. Mimo, że w końcu udało mi się klawiaturę przedefiniować, i mam ć jak wciskam alt i c. Może się kiedyś nauczę szybko pisać.

 Nie musisz się męczyć z szukaniem printerów dla mojego kolegi. Już znalazł.
 Nie wiem, czy mają BINETa* tutaj. Używają poczty elektronicznej, jest kilka programów do tego (się to nazywa Rainbow czy jakoś tak, między innymi)

[...]
*Chodziło mi tutaj o BITNET

A oto wiadomość email, w której mój polski kumaty korespondent (obecnie doktor informatyki) doradzał mi, jak zakodować pliki spoza zestawu ASCII:
  A oto obiecane programiki. Musisz skopiowac je do dwoch oddzielnych plikow  EXE2ASCI.PAS i ASCI2EXE.PAS, a nastepnie skompilowac kompilatorem Turbo Pascala (np. od razu do postaci EXE2ASCI.EXE i ASCI2EXE.EXE).


(***********  Poczatek programu EXE2ASCI.PAS ******************************)

PROGRAM EXE2ASCI;
Uses Crt;
CONST Literki:STRING[64]=
'0123456789abcdefghijklmnopqrstuvwxyzABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ()';
VAR
    t60i,t60o,sstr:STRING[60];
    st1:STRING;
    I_FSize,O_FSize,L:LONGINT;
    inputf:FILE;
    outputf:TEXT;
    i,j,k:INTEGER;
    c,c1,c2:CHAR;
    buf:ARRAY[0..47] OF BYTE;
    IOR:WORD;
    znal:BOOLEAN;
$$R-
FUNCTION ETOS:STRING;  $ Eight to Six 
VAR i,a,a1,a2,p:INTEGER; v:BYTE; sw:STRING; sw1:ARRAY[0..69] OF BYTE;
BEGIN
  FOR i:=0 TO 63 DO sw1[i]:=0;
  FOR i:=0 TO 47 DO
  BEGIN
    v  := buf[i];
    a  := i shl 3;
    a1 := a div 6;
    p  := a mod 6;
    sw1[a1]:=sw1[a1] or ((v shr (p+2)) and 63);
    IF p-4>0 THEN sw1[a1+1]:=sw1[a1+1] or ((v shr (p-4)) and 63)
    ELSE sw1[a1+1]:=sw1[a1+1] or ((v shl (4-p)) and 63);
    IF p=5 THEN sw1[a1+2]:=sw1[a1+2] or ((v shl 5) and 63)
  END;
  sw:='';
  FOR i:=0 TO 63 DO sw:=sw+Literki[1+sw1[i]];
  ETOS:=sw
END;

FUNCTION IOError(IOR:WORD):STRING;
VAR s:STRING;
  BEGIN
    CASE IOR OF
      2: IOError:='File not found.';
      3: IOError:='Path not found.';
      4: IOError:='Too many open files.';
 
Wysyłałem takie wiadomości siecią JANET, do jednego z pierwszych akademickich serwerów poczty elektronicznej w Polsce. 

Administracyjny e-mail z czerwca 1992: 

******
  To juz poniedzialek. Niestety zadnej poczty od Ciebie nie odebralem.
 Byc moze dlatego, ze pani pilnujaca przesylania poczty miala w piatek  urlop.

 Musze sie jeszcze pochwalic: zdalem wszystkie trzy egzaminy (3 * 5 = 15 ) !

 Mam juz wakacje !

 Gliwice, 1992-06-22, 11:01 czasu lokalnego (30E).

******
Mój polski korespondent musiał najpierw podanie do uczelnianych władz pisać, a potem czekać od nich na telefon, by tę wiadomość móc odebrać i wydrukować. To były czasy!
A tutaj mail z nagłówkami, rok później (czyli z grudnia 1992 roku), dyskutujący o problemach technicznych przy przesyłaniu czegokolwiek ówczesną siecią.

From:    MX%"JALOCHA@vsk01.ifj.edu.pl" 31-DEC-1992 14:11:07.64
To:    ****
CC:   
Subj:    link 9600
Return-Path: <****@vsk01.ifj.edu.pl>
Received: from dxmint.cern.ch by gleto2 (MX V3.1C) with SMTP; Thu, 31 Dec 1992           14:11:02 CET
Received: by dxmint.cern.ch (5.65/DEC-Ultrix/4.3) id AA00972; Thu, 31 Dec 1992           12:00:49 +0100
Received: from decnet-mail by chopin.ifj.edu.pl with PMDF#10000; Thu, 31 Dec         1992 10:57 GMT+1
Date: Thu, 31 Dec 1992 10:57 GMT+1
From: ***@vsk01.ifj.edu.pl
Subject: link 9600
To: *** <***@gleto2.gliwice.edu.pl>
Message-ID: <82D7D7C540203104@chopin.ifj.edu.pl>
X-Envelope-To: @DXMINT.CERN.CH:***@gleto2.gliwice.edu.pl
X-Vms-To: CHOPIN::IN%"***@gleto2.gliwice.edu.pl"

My tez mamy 9600 na swiat i daje sie cos przesylac. Przez noce to nawet megabajtowe zbiory sie przesyla jak potrzeba. Z tym ze lacze jest tylko dla nas wiec z reguly dostaje sie 1 kilobajt na sekunde. Istnieje natomiast zakaz robienia FTP duzych zbiorow w godzinach pracy zeby ludziom interakcyjnej pracy nie blokowac. Chociaz jak sie FTP
zrobi z PC i dobrze ustawi parametry to mozna robic FTP bez zauwazalnego wplywu na np. telnet.


***
------------

Słodkie, prawda?
Zachęcam do komentarzy


No comments:

Post a Comment